Vad innebär SBA?
1. Verksamhets- och byggnadsbeskrivning
En generell beskrivning av såväl verksamheten som dess byggnad(er) utgör en god grund för en riskanalys och för att bedöma om SBA-arbetet som bedrivs är tillräckligt eller om något behöver förbättras. Verksamhetsbeskrivningen ger information om sådant som verksamhetens art och storlek. Byggnadsbeskrivningen ger uppgifter om sådant som läge, utformning och i vissa fall ingående byggmaterial.
2. Ansvar och organisation
Hur det formella ansvaret för brandskydd i byggnader ser ut bör klargöras, särskilt förhållandet mellan ägare av byggnad samt nyttjanderättshavaren, d v s den som bedriver verksamheten. Utifrån ansvarsfördelningen och de interna förutsättningar som finns bygger man upp och dokumenterar en brandskyddsorganisation med tydlig rollfördelning. Vilka roller som finns beror naturligtvis på verksamhetens storlek, men kan omfatta exempelvis säkerhetssamordnare, brandskyddsansvarig, brandskyddskontrollant, anläggningsskötare (för brand- och utrymningslarm) och föreståndare för brandfarlig vara.
3. Byggnadstekniska beskrivningar och gränsdragningslista
Byggnaden eller byggnaderna där en verksamhet bedrivs har byggnadstekniska skydd. Det kan handla om sådant som väggar som motstår brand och rökspridning eller dörrar i utrymningsvägar. Belysta utrymningsskyltar, brandlarm, utrymningslarm och handbrandsläckare är ytterligare exempel.
Beroende på fastighetens eller verksamhetens storlek behövs mer eller mindre utförliga beskrivningar (exempelvis skriftliga beskrivningar, översiktsskisser och planritningar) av dessa olika byggnadstekniska skydd så att det blir tydligt hur de fungerar. Inte minst för att undvika att skydden sätts ur spel på grund av okunskap. Det ska finnas dokumentation som visar när skyddet senast kontrollerades för att säkerställa att det är funktionsdugligt och att underhållet sköts.
Utifrån de byggnadstekniska beskrivningarna bör en utförlig gränsdragningslista formaliseras som klargör vilka de tekniska brandskyddsinstallationerna är, ansvarsfördelningen för dessa mellan parterna (fastighetsägare, verksamhetsansvarig och eventuell tredje part) och hur ofta kontroller ska genomföras.
4. Rutiner
Utifrån byggnadstekniska beskrivningar och en gränsdragningslista bör olika typer av rutiner tas fram. Det kan handla om en årsplan som konkretiserar vad som ska kontrolleras, när och av vem, en nödlägesplan som beskriver vad som ska ske vid en brand och vem som har ansvar för att dessa handlingar utförs, hur tillbudsrapportering ska hanteras avseende personskador, olyckor med brandfarlig vara och brister i brandskydd eller utrymningssäkerhet.
5. Övnings- och utbildningsverksamhet
För varje verksamhet bör det finnas en utbildningsplan som beskriver vilka utbildningar och övningar de olika personalkategorierna ska genomgå och med vilka intervaller. Utbildningsplanen bör också ange vem som genomgick vilken utbildning och när.
6. Riskinventering, egenkontroll och uppföljning
Förutom de fasta kontrollpunkterna i det byggnadstekniska skyddet finns ett antal kontroller som har med ”ordning och reda” att göra. Det kan exempelvis handla om brännbart material på lastkaj, blockerad utrymningsväg, elutrustning eller väggbeklädnader. Även dessa så kallade riskinventeringspunkter ska vara beskrivna och något som alla i verksamheten ska känna till.
Kontroller sker enligt ett fastställt schema (årsplanen) med olika tidsintervaller. Genom att använda anpassade checklistor förenklas kontrollen avsevärt. Vid kontroller ska eventuella fel och brister dokumenteras.
Efter kontroller bör eventuella avvikelser följas upp, d v s att man utser någon som åtgärdar avvikelserna inom rimlig tidsrymd och att en kvittering sker när det väl har gjorts. För att säkerställa en ständig förbättring av SBA bör även en årlig uppföljning eller revision göras av såväl arbetet som dokumentationen.
I uppföljningen bör även en riskhantering ingå. Den samlade bilden av incidenter, egenkontrollsbrister och riskanalyser ger verksamheten bättre värderat underlag för att arbeta med åtgärdsplaner och brandskyddsregler. Riskhanteringen kan innehålla följande: Inventering av risker, värdering av risker, sammanställning och analys samt upprättande av åtgärdsplan och regler.
7. Samlad dokumentation
En grundläggande aspekt av det systematiska brandskyddsarbetet är dokumentationen. Allt som angetts ovan ska på ett tydligt sätt dokumenteras. Dessutom bör alla dokument som är aktuella för SBA-arbetet samlas på ett lättillgängligt och överskådligt sätt. Det kan handla om styrdokument, serviceavtal, revisionsprotokoll, tillsynsprotokoll, utbildningsintyg och delegationsdokument.
Regelverk angående brandskyddsarbete
Förordningar och allmänna råd som förtydligar
-
Föreskrift om skriftlig redogörelse för brandskyddet (SRVFS 2003:10)
-
Föreskrifter om vilka varor som ska anses utgöra brandfarliga eller explosiva varor (MSBFS 2010:4)
-
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) allmänna råd SRVFS 2004:3, SRVFS 2004:4, SRVFS 2007:1 (se se vidare MSB:s sida om lag och rätt när det gäller ”Skydd mot olyckor”)
Kontakta oss
Har du frågor kring våra tjänster eller produkter? Tveka inte att ta kontakt med oss!
Svenska Hjärtan AB
013-555 95
info@svenskahjartan.se